Reptilia terkecil di dunia terdapat di Madagascar

Di bahagian pergunungan utara pulau Madagascar, para penyelidik telah menemui spesies kadal baru, yang diakui sebagai yang terkecil dari semua yang diketahui hingga kini. Sejauh ini, saintis hanya mempunyai dua individu, tetapi mereka bernasib baik kerana berjaya menangkap lelaki dan wanita. Mereka diperiksa dengan tomograf dan memastikan semua organ terbentuk, dan di dalam rahim wanita bahkan ada dua telur kecil, yang menunjukkan bahawa ini adalah orang dewasa, individu berukuran penuh, bukan anak kecil.

Spesies reptilia baru bernama Brookesia nana, dan secara tidak rasmi ia dijuluki "nanochameleon". Panjang badan wanita hanya 19 mm, termasuk ekor - 29 mm. Jantan sama sekali kecil, masing-masing 13, 5 mm dan 22 mm. Ini menjadikannya makhluk vertebrata terkecil dan menunjukkan ciri biologi yang menarik. Untuk mengawan dengan wanita yang jauh lebih besar, evolusi memberi lelaki kemaluan besar - mereka mencapai 20% panjang tubuhnya.

Para saintis tidak bersedia untuk menjelaskan apa yang menyebabkan kemunculan kadal kecil itu. Teori "kesan pulau", ketika haiwan mula merosot dan menyusut daripada hidup dalam keadaan terasing, tidak berfungsi di sini. Saudara-mara mereka yang jauh tinggal di kawasan sekitar nanochameleons, tetapi ini adalah kadal dengan ukuran yang agak standard. Malangnya, penebangan hutan secara aktif di Madagascar menghalang kajian terperinci mengenai habitat bayi, yang boleh menyebabkan pemusnahan spesies ini sepenuhnya.