Motorola melancarkan kit pembaikan telefon bimbit DIY

Pada bulan Mac, California menjadi negara ke-18 yang memberikan pengguna hak untuk memperbaiki telefon pintar sendiri, yang menunjukkan adanya arahan yang sesuai dari pengeluar dan satu set alat ganti yang diperlukan.

Masalahnya ialah berjuta-juta orang Amerika yang memiliki telefon pintar mahal harus membayar pinjaman untuk membelinya selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun. Dan apa yang harus dilakukan jika skrin atau casing tiba-tiba rosak sebelum tempoh ini, kerana tidak semua orang mampu membeli barang lain yang mahal? Jawapannya jelas: anda perlu memberi peluang kepada pengguna untuk menyelesaikan masalah itu sendiri.

Motorola pada hari Selasa mengumumkan barisan kit pembaikan baru dengan kerjasama IFIXIT, pengeluar alat ganti dan perkakas yang terkenal.

Sekiranya, misalnya, pengguna telah merosakkan skrin telefon pintar, syarikat akan menghantarnya kit pembaikan dengan semua alat yang diperlukan berdasarkan permintaan. Namun, dengan bantuan mereka hanya telefon pintar baru Moto Z, Moto X, Moto G4 / 5 dan Droid Turbo 2 yang dapat diperbaiki. Dengan mengambil kira kemungkinan pembaikan, mereka dijual dengan harga diskaun $ 40. Anda juga boleh menghantar alat yang rosak ke syarikat untuk dibaiki.

Menurut pakar, Motorola melakukan perkara yang betul dengan membiarkan pengguna memperbaiki telefon pintar mereka sendiri. Perolehan wang adalah jelas terutama bagi mereka yang memahami teknologi. Bagaimanapun, mereka hanya perlu membayar alat ganti.