Semut Dracula mencipta rekod kelajuan dunia

Dalam fikiran kebanyakan orang, cheetah adalah rekod kelajuan mutlak di antara haiwan darat. Dan ada alasan untuk itu - semasa perburuan, ia dapat mempercepat hingga 115 km / j. Walau bagaimanapun, dunia serangga juga mempunyai juara - walaupun di antaranya kelajuan mempunyai makna yang sama sekali berbeza.

Untuk waktu yang lama, telapak tangan dikuasai oleh udang belalang, yang menyerang musuh dengan cakar kuat mereka pada kecepatan 80 km / jam dan semut spesies Odontomachus bauri, yang dapat menggerakkan rahangnya lebih cepat - hingga 230 km / jam . Tetapi rekod ini juga tidak berlaku. Di Australia dan Asia Tenggara, terdapat spesies serangga yang jarang ditemui - semut genus Dracula (Mystrium camillae), yang mengetuk rahangnya dengan kelajuan 324 km / jam.

Dalam proses evolusi, serangga ini, ketika menyerang dan mempertahankan diri, telah belajar menyerang musuh dengan sepantas kilat dengan rahang atas - rahang bawah mereka. Tempoh klik-klik hanya 0.5 ms.

Sebagai perbandingan, ini adalah 5000 kali lebih pantas daripada pergerakan kelopak mata manusia dan 1, 000 kali lebih pantas daripada mengklik jari. Untuk menangkap karya rahang semut, saintis harus menembaknya dengan kecepatan 480, 000 bingkai / saat. Mereka juga melakukan imbasan CT pada rahang atas semut Dracula. Hasilnya, adalah mungkin untuk membuktikan bahawa, tidak seperti rahang semut lain, rahang Mystrium camillae lebih rata dan bertindak seperti mata air - mereka membuat klik kuat dengan menekan hujung rahang bersama-sama.