Pisces lulus ujian kesedaran diri untuk pertama kalinya dalam sejarah

Kemampuan untuk mengenali pantulan kita di cermin, untuk mengenali diri kita sendiri, sepertinya kita adalah perkara kecil yang tidak asing lagi. Pada hakikatnya, ini adalah hak istimewa makhluk yang sangat maju, yang merangkumi monyet, lumba-lumba, gajah dan beberapa spesies burung. Bahkan manusia hanya memperoleh kemampuan ini dari usia 15 bulan, tetapi baru-baru ini para saintis telah menemukannya dalam ikan juga.

Penyelidik dari Institut Max Planck, University of Constanta dan Osaka City University memilih spesies wrasse yang lebih bersih sebagai ikan eksperimen mereka. Mereka pandai membezakan benda asing pada badan ikan lain dan mengeluarkannya, tetapi bolehkah ikan melakukan perkara yang sama dengan dirinya sendiri? Untuk melakukan ini, mereka meletakkan titik-titik terang dengan cat di tempat sedemikian sehingga hanya dapat dilihat pada pantulan di cermin. Semua ikan dicat dengan cara yang berbeza dan mula diperhatikan.

Ternyata ikan dengan serta-merta melihat tanda dan mulai menggosok batu dan benda lain dalam usaha untuk menyingkirkannya. Dan kemudian mereka memeriksa hasilnya di cermin dan tidak mengelirukan diri mereka dengan individu lain. Para saintis mengganti cat dengan varnis telus dan ikan berhenti membersihkan diri - ini menunjukkan bahawa mereka bertindak balas terhadap perubahan penampilan, dan bukan pada fakta tanda. Lebih jauh lagi, para saintis meletakkan tanda di cermin atau menggantinya dengan kaca lutsinar, meletakkan di satu sisi ikan dengan tanda, dan di sisi lain tanpa. Dan dalam semua kes ini, wrasses tidak bertindak balas ketika cat tidak ada di atasnya, tidak membuat kesalahan.

Kesimpulan eksperimen itu bertentangan, para saintis dalam jisimnya enggan menyedari kehadiran kesedaran diri pada ikan. Ya, mereka mengenali pantulan mereka sendiri di cermin, tetapi bukankah ini hasil beberapa mekanisme yang tidak diketahui berdasarkan naluri telanjang? Jadi, lebih buruk lagi - ujian dengan cermin itu sendiri, kemampuan untuk menentukan kehadiran kesedaran diri pada haiwan dengan cara ini, dipersoalkan.